Videoclips ter verdieping

Videoclips ter verdieping van de collegestof

De docenten

Bram Ieven is docent en onderzoeker Nederlandse taal en cultuur (FGW). Gerlov van Engelenhoven is werkcollegedocent en coördinator van International Studies (CDH).

De uitdaging

Bram en Gerlov geven samen een vak over Cultural Studies aan 400 eerstejaarsstudenten van de bachelor International Studies. Ze gebruiken complexe primaire teksten in de werkcolleges van dat vak, terwijl die studenten geen achtergrond hebben in Cultural Studies. Zij vroegen zich af hoe ze de eerstejaarsstudenten hierin kunnen begeleiden. Ook wilden ze de concrete relevantie van deze teksten duidelijk maken.

De best practice

Bram en Gerlov hebben voor iedere tekst een introductiefilm gemaakt. Hierbij begeleiden ze de student door de tekst en analyseren ze geselecteerde fragmenten van de tekst. De videoclip sluit af met enkele discussievragen die de student moet kunnen beantwoorden na het bestuderen van de tekst.

Het resultaat

Studenten keken massaal naar de video’s. Studenten vonden dit zo leuk dat ze zelfs ‘memes’ (still met grappige tekst erbij) gingen maken van de videoclips! Ze lazen mede hierdoor ook de teksten. Bram en Gerlov merkten dat ze hierdoor op de werkcolleges efficiënter met hun tijd om konden gaan: studenten snapten de tekst sneller en ze konden hierdoor sneller de koppeling maken met de praktijk. Hierdoor werd de relevantie van de tekst duidelijker. Ook lag de kwaliteit van de discussies hoger.

De lessons learned

  • Neem de videoclips ruim voor de start van de cursus op
  • Maak een format voor de videoclips zodat ze altijd op dezelfde manier zijn opgebouwd
  • Gemotiveerde studenten gebruiken de videoclips effectief. Minder gemotiveerde studenten gebruiken de videoclips als samenvatting en lezen de teksten niet meer.

Meer weten?

Neem contact met ons op! 

ICTO Programma Universiteit Leiden
071 - 527 3174 | icto@leidenuniv.nl
Rapenburg 70, 2311 EZ Leiden