Meer studenten en onderzoek via een SPOC

Meer studenten en onderzoek via een SPOC

De docent

Maurits Berger is hoogleraar Islam en het Westen (FGW).

De uitdaging

Maurits had twee frustraties. Hij had te weinig studenten voor zijn vak Sharia in the West, waardoor dit vak mogelijk gestopt zou worden. Ook was er weinig onderzoeksgeld beschikbaar voor zijn vakgebied. Hij droomde ervan dat zijn vakgebied veel – ook internationale – studenten trekt en dat hij veel onderzoek kan doen.

De best practice

Maurits zag een kans in deze twee uitdagingen. Hij heeft het mastervak omgebouwd tot een Small Private Online Course (SPOC). Een SPOC is een online cursus voor een door de docent geselecteerd publiek. Deze studenten hoeven zich niet in te schrijven bij de universiteit Leiden en geen collegegeld te betalen. Het is daarmee een kruising tussen een MOOC en een regulier vak. Zowel de reguliere studenten als studenten uit het buitenland namen deel aan de SPOC van Maurits. De buitenlandse studenten hadden diverse achtergronden, van studenten en promovendi tot veiligheids- en mediaexperts.

Studenten keken wekelijks (low-tech en goedkope) video lectures en lazen literatuur. Via multiple choice tentamens konden ze toetsen of ze de literatuur goed hadden begrepen. Voor meer verdieping schreven de studenten ook wekelijks een essay, waarop ze van hun medestudenten feedback kregen (peer review). Daarnaast was er een actief online discussieforum. Als eindopdracht maakten de studenten een documentaire, waarin ze onderzoekers uit hun eigen land interviewden.

Het resultaat

De SPOC had 20 deelnemers uit 18 landen. Door de SPOC trok Maurits meer studenten waardoor zijn vak kon blijven bestaan. Bovendien leverde de deelname van buitenlandse studenten, met hun diverse achtergrond en vooral via hun documentaire, belangrijke onderzoeksinformatie op voor Maurits. Het toonde hem hoe men in andere landen naar de Sharia kijkt en wat zijn collega’s voor onderzoek doen. Ook de studenten waardeerden de SPOC. Er ontstond een hechte online community, waarop studenten bijvoorbeeld korte introductiefilmpjes over zichzelf plaatsen. Ten slotte kan Maurits de videoclips die hij had opgenomen ook inzetten bij andere vakken en gebruiken ook andere docenten zijn videoclips.

De lessons learned

·         Denk voordat je begint goed na over waarom je ICT wilt inzetten, wat je precies wilt doen en wat je daarvoor nodig hebt

Meer weten?

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

ICTO Programma Universiteit Leiden
071 - 527 3174 | icto@leidenuniv.nl
Rapenburg 70, 2311 EZ Leiden